Tuesday 5 September 2017

Pelaburan Forex Dalam Islam Bersetubuh


Soalan: Forex tipu Kawan saya kata forex ni tipu, tiada orang perseorangan yang boleh jalankan forex melainkan bank sahaja. É esse verdadeiro dia kata dia pernah kerugian hampir 40 ribu kerana forex. Jika kawan anda kata orang perseorangan tidak boleh berdagang forex, ianya jelas menunjukkan dia sendiri pun tidak faham forex. Bahaya menerima nasihat dari orang yang sebegini kerana tak pandai, tapi memandai-mandai. Nasihat dari orang begini sangat senang dicari. Nasihat percuma seperti ini berlambak-lambak disekeliling anda. Ada satu kisah menarik seperti dibawah: Suatu hari sedang saya berjalan-jalan untuk mencari dan membeli hartanah (saya gunakan sebahagian untung forex amp pelaburan saham untuk membeli hartanah), saya terjumpa seorang kawan lama yang kini memegang jawatan tinggi di syarikat swasta. Dia beria-ia dan sibuk bertanya saya tengah buat apa. Bila saya katakan saya mencari beberapa hartanah lagi untuk dibuat sewa, terus dia lantang bersuara..JANGAN. Jangan beli hartanah sekarang kerana pasaran hartanah sekarang ni lembab, susah nak cari penyewa, jatuh harga. Bla..bla..bla. Panjang sungguh nasihat dia ... Bila saya tanya balik, Wah. Awak tentunya pakar dalam hartanah, tentu byk hartanah awak ada. Kalau awak ada lebih dan nak jual sebiji dua, juallah kepada saya, dengan tersengih-sengih dia menjawab Takde, saya pun sewa jer. Err..err. Awak ada rumah sewa di kawasan Setapak tak. Nak sewa. Maaf, disini bukanlah niat saya hendak menunjuk-nunjuk. Saya ceritakan ini sebagai pengajaran saja. Saya mempunyai beberapa hartanah de beberapa lokasi sekitar segitiga emas KL dan kesemuanya tidak pernah tiada penyewa lebih dari 7 hari Dan nilai hartanah pula makin meningkat. Ini kerana kos semakin meningkat (kos buruh, besi, simen, bata, jentera, tanah dll). Tak mungkin jika harga kos naik, tapi nilai turun. Tak masuk akal langsung. (Lokasi memainkan peranan penting dalam hartanah) GRATUITAMENTE aconselhar memang banyak, tetapi berhati-hatilah menerima nasihat percuma ini kerana selalunya diberikan oleh mereka yg tidak berpengalaman. Berbalik kepada kawan anda pengajarannya hampir sama. Ramai org yg kata forex tipu dan sebagainya sbb mereka sendiri pun tak faham pelaburan. Inilah bezanya rakyat di negara maju seperti EUA, Eropah dan Jepun dengan rakyat Malásia dan negara2 Ásia Tenggara yg lain yang rata-ratanya masih belum matang dalam soal pelaburan. Kita jauh ketiggalan (sebab tu kita gelarkan negara2 maju tersebut sebagai negara maju sebab kita sentiasa ketinggalan dibelakang) Mungkin ramai yg rugi dalam forex kerana mereka2 ini kebanyakkannya comércio tanpa ilmu, atau menyerahkan wang kepada orang perseorangan atau penganjur tanpa ada kawalan mereka sendiri. Bila penganjur lari, siapa yg rugi Contoh penganjur (yg sebenarnya main forex) Kemudian lari ialah seperti Pak Man Telo, HYIP, Ponzi, Skim cepat kaya, Piramid, Platinum Lane, dan 1001 macam lagi. Penganjur ini mendapat untung berjuta-juta ringgit dari forex (membuktikan forex memang menjanakan wang yg banyak) tetapi kemudian mereka ini lari kerana tak mahu berkongsi kentungan dengan pelabur mereka. SIAPA yg rugi Bukanlah salah forex, banco atau broker forex, tapi salah diri sendiri yg cetek ilmu atau menyerahkan wang mereka kepada pihak penganjur yg tak bertanggung jawab ini. Diri sendiri yg perlu disalahkan kerana tak faham (tapi buat2 pandai) dan terikut2 pula dengan orang2 yg tak pandai tapi memandai2. Adalah lebih baik kita yg mengawal wang kita sendiri tanpa menyerahkan kepada mana2 individu. Saya juga tidak menerima wang pelaburan dari sesiapa untuk dilaburkan walaupun ramai yg minta saya tolong laburkan wang mereka. Saya hanya mengajarkan caranya agar setiap individu dapat melaburkan sendiri wang mereka tanpa melalui orang tengah atau penganjur. Saya yakin, usaha ini yg mengajar orang ramai melabur sendiri dengan kawalan 100 por pelabur sendiri ini sedikit sebanyak dapat menyelamatkan ramai orang dari rugi akibat terkena dan tertipu dengan skim2 penipuan seperti skim cepat kaya ponzi, piramid, HYIP dsb. Betul, dahulu mmg banco do indivíduo bilionário yg mempunyai patrimônio líquido yg berbillion saja yg dibenarkan melabur dalam forex, tetapi sejak tahun 1996, forex dibuka untuk orang perseorangan, iaitu pelabur runcit (investidor varejista) seperti kita semua selepas diluluskan untuk dibuka kepada orang ramai Presiden Amerika ketika itu, Bill Clinton. Maaf, Saya pasti kawan anda itu terlalu cetek ilmu pelaburannya. (Selain tak faham pelaburan, dia juga rugi 40ribu, membuktikan dia mmg tak pandai forex tapi memandai2. Jika pandai, taklah dia rugi 40ribu). Anda boleh menerima nasihat dari orang seperti ini atau dr orang yg mahir. Pilihan di tangan anda. Artikel Oleh: AdminSISTEM cagaran untuk mendapatkan wang telah berlaku sejak zaman Rasulullah s. a.w. Apabila Baginda pernah membeli makanan daripada orang Yahudi dengan menggadaikan baju besinya, menurut satu hadis riwayat Bukhari dan Muslim. Allah s. w.t. Berfirman bermaksud: Jika kamu dalam perjalanan (dan bermuamalah tidak secara tunai) sedangkan kamu tidak memperoleh seorang penulis, maka hendaklah ada barang jaminan yang dipegang (oleh yang berpiutang). Akan tetapi jika sebahagian kamu mempercayai sebahagian yang lain, maka hendaklah yang dipercayai itu menunaikan amanatnya (hutangnya) dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah Tuhannya dan janganlah kamu (para saksi) menyembunyikan persaksian. Dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Al-Baqarah: 283) Dalam Islã telah termaktub sistem yang sempurna dan praktikal untuk dilaksanakan oleh umatnya bagi mengelakkan berlakunya riba dan unsur-unsur gharar (penipuan). Bagaimanapun, sejak zaman pemerintahan British di negara ini, perniagaan pajak gadai banyak diusahakan masyarakat Cina. Ini telah menyebabkan berlakunya transaksi perniagaan yang bertentangan dengan hukum syarak. Ketua Jabatan Syariah dan Ekonomi, Akademi Pengajian Islamismo, Universiti Malaya, Prof. Dr. Abdullah Alwi Hassan berkata, orang Melayu-Islam di negara ini memerlukan perkhidmatan mudah tunai dengan menggadai barang-barang tertentu untuk dijadikan modal pusingan semper keasa semassa. Kebiasaannya mereka menggunakan wang untuk membeli barang keperluan seperti beras dan bahan makanan.8220Apabila kesuntukan wang, mereka akan menggunakan barang kemas untuk membeli barang-barang lain atau ditebus balik. Tetapi persoalan yang timbul di sini ialah kadar bunga atau faedah yang dikenakan kepada penggadai. Malah, ada ketikanya barang tersebut akan lupus jika mereka gagal menebusnya kembali. Ini menunjukkan berlaku pengambilan terus secara tidak adil, 8221 jelas beliau mengenai operasi pajak gadai konvensional. Pada 1990, bekas Gabenor Banco Negara, Allahyarham Tan Sri Jaafar Hussin berucap dalam sebuah fórum de Pulau Pinang tentang betapa perlunya sebuah institusi kewangan Islam menerusi sistem perbankan memberi kemudahan kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk memperoleh wang melalui cagaran. Sebagai menyahut seruan itu, kerajaan Terengganu buat pertama kalinya telah melaksanakan Muassasah Islamismo gadense Terengganu pada 23 Januari 1992. Pajak gadai itu ditubuhkan di bawah Pejabat Agama Islã e Adat Melayu Terengganu yang dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Terengganu. Penubuhan pajakan dan operasi itu termaktub di bawah peruntukan Seksyen 12 dan 14 Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (Bil.2) 1986. Dari segi perundangan, operasi Muassasah Islam Gadaense Terengganu tertakluk di bawah Akta Pemegang Pajak Gadai 1972. Peraturannya berkuatkuasa pada 1 Jun 1992. Pelaksanaan Muassasah Islamismo Gadaiano Terengganu yang memenuhi kehendak syariah Islã telah menarik minat Perbadanan Kemajuan Iktisad Kelantan. Melalui anak syarikatnya, Permodalan Kelantan Berhad, ia telah mewujudkan Kedai Ar-Rahn yang memulakan operasi pada Mac 1992 dengan modal awal RM2 juta. Ia merupakan syarikat atau institusi islâmico gádio islâmico da Malásia. Kerajaan puser telah menyarankan dilaksanakan sistem pajak gadai Islam Ar-Rahnu di seluruh negara menjelang 1993. Kalangan ahli fuqaha dan sarjana undang-undang Islam mentakrifkan gadaian sebagai barang yang disahkan sebagai cagaran hutang atau dengan kata lain menjadikan sesuatu harta yang mempunyai hatch sebagai jaminan hutang. Ia akan dijadikan pembayaran hutang sekiranya hutang tidak mampu dijelaskan. Semua barang yang boleh diperdagangkan boleh digadaikan dalam tanggungan orang berhutang. Ar-Rahnu dari sudut bahasa membawa maksud tetap (al-Dawam) dan penahanan (al-Habs). Dari segi pelaksanaan yang lebih meluas, Banco Kerjasama Rakyat dengan kerjasama Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malásia (YPEIM) telah memperkenalkan skim pajak gadai Islam kepada masyarakat umum. Pelaksanaannya mendapat kerjasama sepenuhnya daripada Banco Negara Malásia (BNM) yang bertindak sebagai badan kawal selia kerajaan.8220Sebagaimana institusi kewangan Islamismo yang lain seperti takaful dan Banco Islamismo, skim Ar-Rahnu bertujuan untuk mengelakkan umat Islam daripada terlibat dengan amalan riba dan ketidakadilan dalam sistem pajak Gadai konvensional. Dari segi ekonomi, skim ini menjadi platform untuk mendapatkan modal segera dalam perniagaan barang-barang runcit, 8221 ujar Abdullah mengenai objektif pelaksanaan skim Ar-Rahnu. YPEIM menjadi pelabur utama dan penyelaras dana pelaburan dan Banco Rakyat bertindak sebagai pengurus pelaksanaan operasi skim tersebut. Projek itu dijalankan berdasarkan kepada konsep Mudarabah Khas (Muqayyadah). Skim yang bermula pada 21 Oktober 1993 itu melibatkan pelaburan berjumlah RM5 juta daripada YPEIM dengan pembahagian keuntungan 70:30. Melihat kepada sambutan yang menggalakkan daripada pelbagai lapisan masyarakat, YPEIM kemudian menjalin kerjasama dengan Bank Islam Malásia Berhad (BIMB) dan Banco Pertanian Malásia. Pelaksanaan skim itu di semua institusi kewangan adalah selaras dengan hukum syariah. Beberapa badan pergerakan koperasi dan kerajaan negeri turut menceburkan diri dalam bidang itu. Contohnya, kerajaan Perlis telah menubuhkan sistem pajak gadai Islam pada Januari 1997. Antara badan pergerakan koperasi yang terawal dalam pelaksanaan skim ini ialah Koperasi Pengguna Pahang Berhad, Koperasi Gabungan Pekebun Kecil Perak Berhad dan Koperasi Kakitangan Kerajaan dan Badan-badan Berkanun Terengganu. Jelas Abdullah, Konsep Ar-Rahnu menggalakkan pinjaman tanpa faedah kepada mereka yang memerlukan dan membantu masyarakat tanpa mengira batas agama dan keturunan. Selain itu, ia dapat mengelakkan penglibatan umat Islam dengan transaksi perdagangan yang berunsur negatif. Islam menghalalkan gadaian kerana ia berupaya meningkatkan taraf sosial dan keadilan dalam masyarakat. Berdasarkan kajian dan pemerhatian yang dijalankan, beliau mendapati pajak gadai konvensional mempunyai beberapa aspek yang bercanggah dengan hukum Islam terutama dari segi pelaksanaan dan operasi. Katanya, penyelewengan berlaku dari segi nilai gadaian yang semakin menyusut walaupun barang kemas didapati lebih berat. Malah undang-undang pajak gadai tidak mewajibkan peniaga pajak gadai mencatatkan saiz dan berat barang kemas pada resit gadaian. Mereka juga dikenal pasti menetapkan kadar faedah yang berlebihan berbanding yang telah termaktub dalam Seksyen 46, Akta Pemegang Pajak Gadai 1972.Tambah Abdullah, sistem konvensional memberi nilai gadaian rendah walaupun banyak barang yang hendak digadai kerana akta tidak menetapkan kriteria untuk meletakkan harga pada barang gadaian. Peniaga pajak gadai turut mengenakan bayaran ke atas reside gadaian. Berdasarkan kepada akta itu, pemegang gadaian boleh mendapatkan semula resit secara percuma apabila memohon penangguhan tetapi ada yang mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran 50 sen untuk setiap salinan resit gadaian yang seterusnya. Mereka berani mengambil kesempatan kerana akta tidak mewajibkan pemberian resit bagi barang yang telah digadai kecuali pemegang yang perlu menyerahkan surat pajak gadai sahaja.8220Pada masa yang sama, peniaga pajak gadai tidak memulangkan wang lebihan selepas lelongan dan ditolak jumlah hutang. Tindakan ini ternyata menindas pengguna yang amat memerlukan wang tersebut, 8221 katanya. Apabila peniaga pajak gadai didapati sewenang-wenangnya menindas pengguna yang kurang arif mengenai operasi pajak gadai, secara tidak langsung ia membuktikan kelemahan Seksyen 46, Akta Pemegang Pajak Gadai 1972. Antara kelemahan yang Dikenal pasti ialah akta itu tidak mewajibkan peniaga menunjukkan kadar faedah yang ditetapkan de tempat terbuka dengan jelas atau menerangkan kepada penggadai yang buta huruf kerana perniagaan pajak gadai tidak dipantau dengan ketat. Akta tersebut juga tidak menetapkan kawalan atau peraturan terhadap acara melelong barang gadaian yang tidak ditebus . Malah tidak dinyatakan waktu dan tempat lelongan diadakan. Barang gadaian yang hendak dilelong juga tidak dipamerkan.8220Walaupun akta ada menyatakan pemegang lesen bertanggungjawab terhadap barang cagaran tetapi jika berlaku kerosakan, pampasan yang dibayar kepada penggadai adalah tidak adil kerana ia menerima nilai yang lebih rendah dan kurang daripada nilai gadaian sebenar, 8221 ujar Abdullah. Enam bulan adalah tempoh pajakan yang singkat jika jumlah pinjaman yang dibujo adalah besar dan penggadai terdiri daripada golongan miskin dan berpendapatan rentah. Pada masa yang sama, penggadai turut dibebankan dengan kadar faedah yang tinggi kerana perniagaan pajak gadai memerlukan modal yang besar. Selain itu, akta itu hanya mengehadkan peniaga pajak gadai memberi pinjaman sebanyak RM5,000 dan jika lebih ia perlu mendapatkan lesen peminjam wang. Keadaan ini sangat merugikan penggadai kerana keadaan inflasi akan menaikkan nilai barangan. Dari segi menamatkan kontrak gadaian, Abdullah menjelaskan, barang gadaian akan diserahkan apabila penggadai telah melunaskan hutang kepada pemegang gadai. Sekiranya penggadai tidak mampu membayar hutang yang diambil, apabila tamat kontrak, dengan kebenaran hakim pemegang gadai boleh melelong barang tersebut dan ia hanya boleh meletakkan harga barang tersebut sebanyak hutang yang dikenakanSelain itu, kontrak juga boleh berakhir dengan pelupusan hutang (ibra8217) iaitu pemegang gadai bersetuju Menghapuskan hutang dengan memulangkan semua barang tersebut tanpa membayar hutang. Estado de Mengenai penggadai yang meninggal dunia, Abdullah menyatakan, kontrak gadaian tidak akan berakhir atau terbatal sekiranya berlaku kematian. Jika penggadai atau pemegang gadai meninggal dunia, waris-waris akan menggantikan tempat mereka. Sekiranya waris masih kecil atau berada di luar negara, maka waris boleh menjual harta gadaian dengan persetujuan pemegang gadaian dan ia hanya boleh digunakan untuk menjelaskan hutang si mati.8220Dalam kes gadaian yang menggunakan harta yang dipinjam pula, sekiranya berlaku kematian, pemegang gadai tidak boleh menjual Barang tersebut melainkan dengan keizinan pemberi pinjaman. Tetapi jika pemberi pinjaman ingin menjualnya tanpa keizinan pemegang gadai, syaratnya harga jualan perlu dapat menampung jumlah hutang, 8221 jelas Abdullah. Sistem pajak gadai Islam ternyata memberi kelebihan kepada semua lapisan masyarakat tanpa mengira agama dan keturunan kerana ia berlandaskan kepada hukum Islam. Pajak gadai Islam dinilai oleh penasihat syariah yang terdiri daripada mereka yang mempunyai kepakaran dalam bidang undang-undang Islam. Ar-Rahnu yang dijalankan di Malásia, o sistema de transporte marítimo de pajak gadai yang pertama di dunia dan hingga kini masih belum ada sistem yang seumpamanya di dunia. Utusan Malaysia 28 Mac 2006 Oleh Zunaidah Zainon

No comments:

Post a Comment